Content marketing

Door het delen van nuttige informatie, het vertellen van verhalen en het verspreiden van entertainende inhoud, kan content marketing je helpen om je zichtbaarheid te vergroten. Het frequente delen van engagerende content houd je merk/product top-of-mind bij de klant. En dat is wat je wil in het hedendaagse overgoten medialandschap.

Wat is content marketing?

Content marketing is een vorm van marketing die tot doel heeft waardevolle en relevante content (inhoud) te creëren en te verspreiden om een bepaalde doelgroep aan te trekken, te betrekken en te informeren. Het is een langetermijnstrategie die zorgvuldige planning, een helder beeld van je doelgroep en een zekere mate van creativiteit vereist.

Het uiteindelijke doel van content marketing is om winstgevende klantacties te stimuleren. In tegenstelling tot traditionele advertenties richt content marketing zich op het leveren van informatie die de doelgroep echt helpt en engageert.

Waarom is content marketing zo belangrijk?

Als je inzet op content marketing

  • Bouw je vertrouwen op

    Door waardevolle, informatieve content te delen, kun je jezelf positioneren als een expert in jouw vakgebied. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en autoriteit bij je doelgroep, wat essentieel is voor het aantrekken van klanten.

  • Verhoog je je merkbekendheid

    Content marketing helpt je merk meer zichtbaarheid te geven. Door regelmatig kwaliteitscontent te publiceren en te delen, vergroot je je online aanwezigheid en wordt je merk beter herkend.

  • Creëer je kansen voor samenwerking en partnerschappen

    Wanneer je waardevolle inhoud produceert en deelt, kunnen andere bedrijven of influencers geïnteresseerd zijn in het samenwerken met jou, wat nieuwe kansen voor groei en samenwerking kan opleveren.

  • Kun je je klantrelaties versterken

    Door voortdurend waardevolle content te delen, kun je bestaande klanten betrokken houden en hen helpen meer te halen uit je producten of diensten.

Als je niet inzet op content marketing

  • Mis je kansen op SEO gebied

    Goede content is gunstig voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Door relevante zoekwoorden en informatie op te nemen, kun je je website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines laten verschijnen, wat meer organisch verkeer genereert.

  • Mis je leads

    Content marketing kan worden gebruikt om leads te genereren. Door bijvoorbeeld e-books of whitepapers aan te bieden in ruil voor contactgegevens, kun je potentiële klanten aantrekken en hen in je verkoopfunnel brengen.

  • Kun je competitief nadeel oplopen

    In veel sectoren is contentmarketing de norm geworden. Als je niet actief bezig bent met content marketing, loop je het risico achter te blijven bij de concurrentie.

  • Schiet je met losse flodders

    Door content te creëren die gericht is op specifieke doelgroepen, kun je de mensen aantrekken die het meest geïnteresseerd zijn in je producten of diensten, wat de kans op conversie vergroot.

  • Ga je niet de geschiedenis in

    Goede content heeft een langdurige impact. Eenmaal gepubliceerde inhoud kan over een lange periode waarde blijven bieden aan je merk en doelgroep.

Welke vormen van content zijn er?

Content is in principe een overkoepelende term voor alle lees-, zicht- of hoorbare inhoud van een medium. Content kan dus in verschillende vormen en maten voorkomen. Bedrijven zetten vaak in op verschillende vormen om een zo divers en boeiend contentaanbod te creëren. Bij Censeo weten we welke type content belangrijk is. Ook hangt de keuze van vorm af van de doelstellingen van het bedrijf en de doelgroep. We zetten hieronder de belangrijkste vormen van content voor je uiteen.

  • Blogs
  • Video's
  • Posts (social media)
  • Podcasts
  • Infographics
  • Webinars
  • Whitepapers
  • Nieuwsbrieven

Helpful content

Een belangrijk onderdeel van succesvolle content marketing is het creëren van 'helpful content'. Dit is content die specifiek is ontworpen om de vragen en problemen van je doelgroep op te lossen. Helpful content is niet alleen informatief, maar ook praktisch en direct toepasbaar. 

Helpful content en SEO

Google houdt het schrijven van waardevolle content, en in het algemeen het bedienen van je publiek, als een belangrijk voorwaarde voor goede SEO. Dit betekent dat je, door het delen van helpful content, ook je posities in de zoekmachine en daarmee vindbaarheid, positief kan beïnvloeden. 

Onze aanpak

Ten alle tijden houden we kwaliteit als leidend principe bij het creëren van content. We schieten niet met losse flodders; een gerichte aanpak gaat vooraf aan creatie.

Brainstorm

We gaan gezamenlijk met jou rond de tafel om te brainstormen over ideeën en mogelijkheden.

Realisatie

Vervolgens gieten we deze om tot concrete concepten, en zorgen wij voor de tot stand koming van de realisatie. Wellicht hebben we de skills in eigen huis en pakken we het zelf aan, en anders zorgen wij voor een bekwame derde partij.

Contentkalender

Tenslotte creëren we een contentkalender voor je waar een gedegen strategie achter schuilt zodat jij een langere tijd door kan. 

Ben je op zoek naar een content marketing bureau?

Content marketing gaat over meer dan enkel het plaatsen van berichten. Je content moet je doelgroep engageren, betrokkenheid creëren en harten winnen. Een zekere mate van creativiteit en originaliteit is vereist. Het inzoomen op je doelgroep om behoeften en beweegredenen te achterhalen is dan ook een belangrijke activiteit. Ben je op zoek naar een bureau die je kan helpen met het creëren van waardevolle content? Of je juist van deze klus kan ontzorgen? Neem dan gerust contact met ons op, dan kunnen we de mogelijkheden bespreken.

Contact
Bekijk case

Cases

Geen woorden, maar daden.

Bekijk alle projecten

Kennismaken

Samenwerking
bespreken?

Neem contact op met Gerson: