In de wereld van SEO is linkbuilding een onmisbare strategie geworden om de online zichtbaarheid te vergroten, de geloofwaardigheid te versterken en waardevol organisch verkeer naar websites te leiden. Het opbouwen van kwalitatieve en relevante backlinks vergt tijd, inspanning en expertise, maar de langetermijnvoordelen voor zoekmachine optimalisatie en digitale groei zijn buitengewoon de moeite waard.
Wat houdt linkbuilding in?
Linkbuilding verwijst naar het proces van het maken van verbindingen middels doorverwijzingen/links. Binnen linkbuilding vallen zowel interne als externe links.
Interne linkbuilding
Interne links zijn links binnen je eigen website. Hierbij is het de bedoeling dat pagina's binnen je eigen website, als een spinnenweb, aan elkaar verbonden zijn. Des te beter de structuur, des te meer Google je zal waarderen.
Externe linkbuilding
Externe links zijn links die van en naar andere websites doorverwijzen. Binnen externe linkbuilding kunnen twee soorten links onderscheiden worden:
Uitgaande links
Uitgaande links zijn doorverwijzingen van jouw website naar een externe website. Hierbij is het van belang om de autoriteitsscore van de externe website na te gaan, want deze zal ook op jouw autoriteitsscore afgeven. Google handhaaft autoriteit als het leidende principe bij het bepalen van posities: des te hoger je autoreit, des te hoger de potentie om bovenaan de zoekresultaten te eindigen.
Backlinks
Backlinks zijn links die van een externe website naar jouw website doorverwijzen. Deze links fungeren als virtuele aanbevelingen en geven zoekmachines signalen dat jouw website waardevolle en betrouwbare informatie bevat. Des te kwalitatievere backlinks naar jouw website verwijzen, des hoger je scoort op autoriteit.