SEO optimalisatie

Een website laten bouwen is één, maar een website online goed vindbaar maken is een tweede. Daar is SEO optimalisatie voor nodig. En dat is niet iets wat je binnen één dag kan regelen, maar een continu proces van monitoren en optimaliseren vergt. Het algoritme van Google bepaalt de dans. Daar kunnen we niet omheen. Dit betekent dat een website in termen van Google blijvend aangepast moet worden. En dat is een technisch en tijdrovend klusje. Censeo kent het ritme. We geven je graag inzicht in hoe wij te werk gaan in het domein van SEO optimalisatie.

Wat is SEO optimalisatie?

SEO optimalisatie is een strategische aanpak die gericht is op het verbeteren van de online zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw website. Het draait om het begrijpen van hoe zoekmachines werken en het aanpassen van jouw website aan de criteria van die zoekmachines om hogere posities in de zoekresultatenlijst te bedwingen. Met de juiste SEO aanpak zorg je op natuurlijke wijze voor meer organisch en relevant verkeer. Het is een doorgaand proces van monitoren en optimaliseren, wat het een lange termijn investering maakt. Maar dit maakt de effecten ervan ook langdurig.

Het belang van SEO optimalisatie

Langdurige effecten

Waar je bij SEA (online adverteren) betaalt voor een hoge positie, doe je dat middels SEO op een natuurlijke manier. Is je marketingbudget voor SEA op? Dan zal je ook niet meer te vinden zijn. Bij SEO is dat niet zo. Het vergt dan wel wat meer inspanning dan SEA, maar de effecten zijn langdurig. Het is niet zo dat je ineens uit de zoekmachines verdwijnt. Posities kunnen zakken omdat het proces onderhevig is aan dagelijkse veranderingen, maar een betrouwbare SEO-partner, die constant de vinger aan de pols houdt (zoals wij), zal ervoor zorgen dat er tijdig ingespeeld wordt op de veranderingen.

Meerdere verkeerspunten

Stel jouw website is momenteel niet vindbaar. Op geen enkel zoekwoord. Dan heb je in principe ook geen "verkeerspunten" die voor websitebezoeken kunnen zorgen. Middels SEO optimalisatie creëren we meerdere verkeerspunten, en daarmee ingangen voor potentieel nieuwe bezoekers.

Naamsbekendheid

Het creëren van meerdere verkeerspunten zal niet enkel bijdragen aan meer websitebezoeken, maar zal in het verlengde daarvan ook bijdragen aan een grotere naamsbekendheid.

Relevante websitebezoeken

De ervaring heeft ons geleerd dat meerdere websites op irrelevante zoekwoorden vindbaar zijn, en daardoor ook irrelevant verkeer aantrekken. Wij voeren vooraf een grondige analyse uit om een inzicht te krijgen in jouw huidige stand van zaken. Deze bespreken we met je. Is de huidige koers niet gewenst? Dan sturen wij bij met relevante zoekwoorden.

Waarom SEO optimalisatie zo belangrijk is

Als je inzet op SEO optimalisatie

  • Verhoog je je online zicht- en vindbaarheid

    Meer dan 90% van de online ervaringen beginnen met een zoekmachine. Door je SEO te optimaliseren, vergroot je de kans dat jouw website verschijnt wanneer mensen zoeken naar producten of diensten die je aanbiedt.

  • Genereer je meer kwalitatief en organisch verkeer

    Mensen die via zoekmachines naar jouw website komen, zijn vaak al op zoek naar iets specifieks. Dit betekent dat het verkeer dat via SEO wordt gegenereerd, meer kans heeft om geïnteresseerd te zijn in wat je te bieden hebt.

  • Geniet van je duurzame resultaten

    Hoewel het tijd kost om SEO resultaten te zien, zijn de effecten langdurig. Eenmaal goed geoptimaliseerd, kan je website maanden of zelfs jaren profiteren van verbeterde zichtbaarheid.

  • Bespaar je kosten

    In vergelijking met betaalde advertenties, zoals pay-per-click (PPC), heeft SEO lagere doorlopende kosten. Dit maakt het een kosteneffectieve strategie op de lange termijn.

Als je niet inzet op SEO optimalisatie

  • Mis je potentiéle verkeerspunten

    Mensen die op zoek zijn naar informatie, producten of diensten die verband houden met jouw site, zullen je minder waarschijnlijk zullen vinden.

  • Verlies je concurrentievoordeel

    Als je concurrenten wel aan SEO optimalisatie doen, kunnen ze jou voorbijstreven in de zoekresultaten. Hierdoor kunnen ze meer potentiële klanten aantrekken en groeien, terwijl jij achterblijft.

  • Word je als minder betrouwbaar gezien

    Een goed geoptimaliseerde website wordt vaak gezien als meer betrouwbaar en geloofwaardig. Als je geen aandacht besteedt aan SEO, kun je de kans missen om jezelf als een autoriteit op jouw vakgebied te vestigen.

  • Heb je minder inzicht in je publiek

    SEO optimalisatie omvat vaak het analyseren van zoekwoorden en zoekgedrag van gebruikers. Dit geeft waardevolle inzichten in wat je doelgroep zoekt en welke vragen ze hebben.

Het algoritme van Google

Wil je goed scoren? Dan moet je het algoritme van Google kennen. Het algoritme van Google bepaalt namelijk hoe je jouw pagina's ingedeeld en gestructureerd moeten worden, zodat de webcrawler van Google deze kan scannen. De webcrawler van Google scant jouw pagina's en geeft uiteindelijk een 'autoriteitsscore' op basis van onder andere zijn crawlervaring. De autoriteitsscore, in combinatie met de kwaliteit van de techniek achter je website en je content, bepaalt jouw ranking. Hoe hoger de ranking, des te zichtbaarder, en daarmee vindbaarder, je bent voor potentiële klanten.

Het algoritme van Google blijft veranderen. Als SEO-specialisten, en jouw SEO-partner, kan je er dan ook vanuit gaan dat we continu op de hoogte blijven van de veranderingen, zodat we er effectief en tijdig op in kunnen spelen.

Ons traject

Inventariseren

We gaan allereerst met jou rondom de tafel om jouw behoeftes en doelen in kaart te brengen, en om key performance indicators (KPI's) te bepalen. In essentie zijn KPI's vooraf vastgestelde doelen waar gedurende het traject naartoe gewerkt wordt.

Analyseren

Daarna voeren we een uitgebreide SEO scan uit om een inzicht te krijgen in jouw huidige stand van zaken, maar ook die van jouw concurrenten. We analyseren de posities, positionering, technische aspecten, inhoud, en gebruikerservaring om knelpunten en kansen te identificeren. Vervolgens worden deze inzichten doorvertaald naar concrete verbeterstappen. 

Optimaliseren

Nadat we onbenutte kansen en knelpunten hebben gespot, gaan we aan de slag om deze te benutten en te elimineren. De specifieke werkzaamheden hangen van het vraagstuk af. Afhankelijk van het vraagstuk, kunnen onderstaande werkzaamheden binnen het traject vallen.

Monitoren

Een cruciaal onderdeel van het traject. SEO is een doorlopend proces van monitoren en optimaliseren. Een goede analyse zal voor een sterk fundament zorgen, maar fluctuaties in de posities zijn vaak onvermijdelijk. Dit is natuurlijk afhankelijk van de mate van concurrentie. Het continu monitoren van eigen prestaties, en die van jouw concurrenten, zorgt ervoor dat we up-to-date zijn, en zo bij kunnen springen als het nodig is om de posities vast te houden.

Lees hier meer over in onze werkwijze!

  • Het leveren van relevante zoekwoorden
  • Reviewen van huidige content
  • Adviseren voor verbeteringen
  • Het aanpassen van de navigatiestructuur
  • Het aanpassen van URL's
  • Het aanmaken van redirects
  • Het maken van nieuwe (landings)pagina's
  • Contentcreatie
  • Interne linkbuilding
  • Het disavowen van toxic links
  • Het inrichten van Google Analytics
  • Monitoring
  • Maandelijkse rapportages

Ben je op zoek naar een betrokken SEO partner?

SEO optimalisatie is een must voor ieder bedrijf. Doe jij het niet, dan doen je concurrenten het wel en loop je de kans om potentiële klanten aan te trekken mis. Als jouw SEO partner zorgen we ervoor dat je online vindbaar wordt, en blijft, en dat je website relevant verkeer aantrekt. Continue monitoring en optimalisatie zullen resulteren in het behouden van de posities.

Benieuwd naar hoe wij jou daarmee kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op.

Nog niet overtuigd van het belang van SEO? Wellicht vind je hier je antwoord.

Contact
Bekijk case

Cases

Geen woorden, maar daden.

Bekijk onze projecten

Kennismaken

Samenwerking
bespreken?

Neem contact op met Gerson: