SEO optimalisatie

Een website laten bouwen is één, maar een website online goed vindbaar maken is een tweede. Daar is SEO optimalisatie voor nodig. En dat is niet iets wat je binnen één dag kan regelen, maar een continu proces van monitoren en optimaliseren vergt. Het algoritme van Google bepaalt de dans. Daar kunnen we niet omheen. Dit betekent dat een website in termen van Google blijvend aangepast moet worden. En dat is een technisch en tijdrovend klusje. Censeo kent het ritme. We geven je graag inzicht in hoe wij te werk gaan in het domein van SEO optimalisatie.

Wat is SEO optimalisatie?

SEO optimalisatie is een strategische aanpak die gericht is op het verbeteren van de zichtbaarheid en relevantie van jouw website in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Het draait om het begrijpen van hoe zoekmachines werken en het aanpassen van jouw website aan de criteria van die zoekmachines om een hogere ranking te behalen. Het algoritme van Google bepaalt namelijk hoe je jouw pagina's moet indelen en structureren, zodat de webcrawler van Google deze gemakkelijk kan scannen. De webcrawler van Google scant jouw pagina's en geeft uiteindelijk een 'autoriteitsscore' op basis van onder andere zijn crawlervaring. De autoriteitsscore, in combinatie met de kwaliteit van de techniek achter je website en je content, bepaalt jouw ranking. Hoe hoger de ranking, des te zichtbaarder, en daarmee beter vindbaar, je bent voor potentiële klanten.

Waarom SEO optimalisatie zo belangrijk is

Als je inzet op SEO optimalisatie

  • Verhoog je je online zichtbaarheid

    Meer dan 90% van de online ervaringen beginnen met een zoekmachine. Door je SEO te optimaliseren, vergroot je de kans dat jouw website verschijnt wanneer mensen zoeken naar producten of diensten die je aanbiedt.

  • Genereer je meer kwalitatief verkeer

    Mensen die via zoekmachines naar jouw website komen, zijn vaak al op zoek naar iets specifieks. Dit betekent dat het verkeer dat via SEO wordt gegenereerd, meer kans heeft om geïnteresseerd te zijn in wat je te bieden hebt.

  • Krijg je langdurige resultaten

    Hoewel het tijd kost om SEO resultaten te zien, zijn de effecten langdurig. Eenmaal goed geoptimaliseerd, kan je website maanden of zelfs jaren profiteren van verbeterde zichtbaarheid.

  • Bespaar je kosten

    In vergelijking met betaalde advertenties, zoals pay-per-click (PPC), heeft SEO lagere doorlopende kosten. Dit maakt het een kosteneffectieve strategie op de lange termijn.

Als je niet inzet op SEO optimalisatie

  • Is je website slecht vindbaar

    Zonder SEO optimalisatie is de kans klein dat je website hoog verschijnt in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Dit betekent dat mensen die op zoek zijn naar informatie, producten of diensten die verband houden met jouw site, je minder waarschijnlijk zullen vinden.

  • Heb je minder organisch verkeer

    SEO is een belangrijke bron van organisch (niet-betaald) verkeer naar je website. Zonder SEO zul je waarschijnlijk minder bezoekers aantrekken, wat de groei en het succes van je online aanwezigheid kan belemmeren.

  • Verlies je concurrentievoordeel

    Als je concurrenten wel aan SEO optimalisatie doen, kunnen ze jou voorbijstreven in de zoekresultaten. Hierdoor kunnen ze meer potentiële klanten aantrekken en groeien, terwijl jij achterblijft.

  • Word je als minder betrouwbaar gezien

    Een goed geoptimaliseerde website wordt vaak gezien als meer betrouwbaar en geloofwaardig. Als je geen aandacht besteedt aan SEO, kun je de kans missen om jezelf als een autoriteit op jouw vakgebied te vestigen.

  • Heb je een lage conversieratio

    Goed geoptimaliseerde pagina's kunnen leiden tot een betere gebruikerservaring, hogere betrokkenheid en uiteindelijk hogere conversiepercentages. Zonder SEO mis je mogelijk kansen om je website te verbeteren en bezoekers om te zetten in klanten of leads.

  • Heb je minder inzicht in je publiek

    SEO optimalisatie omvat vaak het analyseren van zoekwoorden en zoekgedrag van gebruikers. Dit geeft waardevolle inzichten in wat je doelgroep zoekt en welke vragen ze hebben. Zonder SEO loop je deze inzichten mis, wat het moeilijker kan maken om je content en marketingstrategieën te optimaliseren.

Hoe SEO optimalisatie er bij uitziet

SEO optimalisatie richt zich op het middellange tot lange termijn voor het verbeteren van jou online vindbaarheid. Een traject zal dan ook een minimale doorlooptijd van 6 maanden hebben.

We gaan allereerst met jou rondom de tafel om behoeftes, doelen en KPI (key performance indicators) in kaart te brengen. Daarna voeren we een uitgebreide SEO scan uit om een inzicht te hebben in de huidige stand van zaken, maar ook die van jouw concurrenten. We analyseren de technische aspecten, inhoud, en gebruikerservaring om knelpunten en kansen te identificeren. Vervolgens worden deze inzichten doorvertaald naar concrete verbeterstappen. Afhankelijk van het vraagstuk, kunnen onderstaande werkzaamheden binnen het traject vallen.

Lees hier meer over in onze werkwijze!

  • Het leveren van relevante zoekwoorden
  • Reviewen van huidige content
  • Adviseren voor verbeteringen
  • Het aanpassen van de navigatiestructuur
  • Het aanpassen van URL's
  • Het aanmaken van redirects
  • Het maken van nieuwe (landings)pagina's
  • Contentcreatie
  • Interne linkbuilding
  • Het disavowen van toxic links
  • Het inrichten van Google Analytics
  • Monitoring
  • Maandelijkse rapportages

Wil je je SEO uitbesteden?

SEO optimalisatie is allesbehalve een eenmalige actie. Het is een doorgaand proces van monitoren en optimaliseren om de posities te winnen en te behouden. Benieuwd naar hoe wij jou daarmee kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op.

Nog niet overtuigd van het belang van SEO? Wellicht vind je hier je antwoord.

Contact
Bekijk case

Cases

Geen woorden, maar daden.

Bekijk onze projecten

Kennismaken

Samenwerking
bespreken?

Neem contact op met Gerson:

Censeo werkt voor: